Geschiedenis van glas in lood

De Glazenier

Geschiedenis van glas in lood

De geschiedenis van glas in lood begon met de eerste archeologische vondsten van glas in lood ramen dateren uit het Romeinse Rijk. De gebruikte omlijsting was toen alleen nog niet lood maar hout, gips of ijzer. In deze tijd werden stukjes gekleurd glas aan elkaar gezet in daarvoor op maat gemaakte kozijnen. Het was toen nog niet mogelijk om grote stukken glas te produceren. Wel wilde men graag lichtinval in huizen terwijl het huis nog steeds beschermd was tegen het weer. Glas in lood was hiervoor de oplossing.

De eerste duidelijke richtlijnen voor glas in lood ontstonden in de Middeleeuwen. De basis ingrediënten voor het maken van glas, zand en as, werden gesmolten en aan dit mengsel werden bepaalde metalen toegevoegd om het glas te kleuren. Het gesmolten glas werd vervolgens in een worstvorm gegoten waarna het uitgeperst werd. Na het stollen werd dit (gekleurd) glas. In Europa bereikte glas in lood het hoogtepunt van haar populariteit tussen 1150 en 1500. Door de mogelijkheid om grotere stukken gekleurd glas te produceren waren er veel meer mogelijkheden voor het maken van glas in lood ramen. Ook werd de techniek voor het maken van muren steeds beter. In de dunnere muren van die tijd was het makkelijker om grote ramen te plaatsen. De ontwerpen konden worden afgemaakt met zwarte verf. In deze periode werden er dan ook bijzondere en exclusieve ramen gemaakt voor grote kathedralen en kerken. De kerk gebruikte glas in lood om een mooie omgeving te creëren, maar ook om de kijker te informeren door middel van verhalen of religieuze symboliek. Aangezien de kerk zo belangrijk was in die periode, was glas in lood de belangrijkste kunstvorm in Middeleeuws Europa. Naast kerken waren sommige rijke instellingen en openbare gebouwen ook voorzien van exclusieve gebrandschilderde  glas in lood ramen. Huizen waren voorzien van simpelere glas in lood panelen. In het begin van de middeleeuwen was de Romaanse stijl populair. Later ging dit over naar de Gotische stijl.

Tijdens de Renaissance werd glas in lood nog steeds geproduceerd in Europa. De gebruikte kunststijl veranderde van Gotisch naar Klassiek. Toen de Franse revolutie uitbrak en de kerk in aanzien daalde, werden er in Frankrijk veel glas in lood ramen verwaarloosd of vernietigd. Ook in Engeland gebeurde dit, tijdens de Engelse Reformatie werden vele Middeleeuwse en Renaissance ramen ingegooid en vervangen door blank glas. Dit had met de groeiende afkeer tegen de kerk en haar macht te maken. De begrijpelijke woede van het volk heeft er helaas toe geleid dat duizenden historische glas in lood ramen verloren zijn gegaan.

In de 19de eeuw won glas in lood weer aan populariteit en werd het weer een veel gebruikte kunstvorm. Veel mensen konden ramen voor persoonlijk gebruik niet betalen maar deden wel graag een donatie aan hun kerk zodat deze glas in lood kon aanschaffen. In het begin van de 19e eeuw werden er in Frankrijk veel glas in lood ramen gemaakt door grote platen glas te beschilderen. Vaak werden olieverfschilderijen van beroemde kunstenaars nageschilderd. Ook werden veel kerken waarvan het glas in lood tijdens de Franse revolutie vernield was gerestaureerd. Andere landen lieten middeleeuwse kerken en hun glas en lood ook restaureren. Na de Industriële revolutie werd het mogelijk om glas commercieel en in grotere hoeveelheden te produceren. Dit zorgde ervoor dat ook het produceren van glas in lood makkelijker werd. Hierdoor ontplofte er een bom aan kunststijlen binnen het ambacht glas in lood. Geometrische patronen, de Neogotiek, Klassiek, de Arts en Crafts beweging en het Naturalisme zijn allemaal terug te vinden in glas in lood uit die tijd. Aan het eind van de 19e eeuw werd glas in lood in huizen ook steeds populairder. Vaak werd er gekozen voor simpele vogels en bloemen in kleine panelen of kleine glas in lood raampjes zonder beschildering. Sommige grote huizen hadden ook grotere ramen met indrukwekkende beschilderingen.

In het begin van de 20e eeuw werd glas in lood minder populair door de opkomst van nieuwere kunststijlen. Veel ooit succesvolle bedrijven gingen failliet. In het midden van de 20e eeuw steeg de vraag weer omdat er duizenden kerkramen gerestaureerd moesten worden na de ravage die de Tweede Wereldoorlog achter zich liet. Veel werk uit deze periode werd industrieel geproduceerd. Ook waren er kunstenaars die van glas in lood een eigentijdse kunstvorm wilde maken en werd er door hun met nieuwe materialen geëxperimenteerd. Het gieten van mat glas in beton was een van die innovaties. Ook Gemmail, een techniek ontwikkeld door een Franse kunstenaar in 1936, werd ontwikkeld. Dit is een vorm van glas in lood waar aangrenzende stukken glas worden overlapt zonder lood te gebruiken.

Tegenwoordig is er ruimte om glas in lood met allerlei kunstvormen te combineren. Door combinatie van bijzondere glassoorten, fusen en brandschildertechnieken kunnen veel moderne en originele werken worden gerealiseerd.

Wilt u meer informatie of een vrijblijvende offerte aanvragen? Neem dan gerust contact met ons op : info@heartglass.nl

Mozaïek

 Glas in lood Utrecht Heart Glass

Glas mozaïek engel, inlegwerk in frame

De Distillateur

 Glas in lood Utrecht geschiedenis Heart Glass

Gebrandschilderd glas in lood.
De Distillateur.

Glas in lood boeken

 Glas in lood materiaal Utrecht Heart Glass

Glas in lood boeken en materialen